Že leta, če ne desetletja, tujina pozna rešitev, ki se je pri nas nočemo, ne znamo ali ne zmoremo lotiti. Ali pa vse to hkrati. Govorim o pralnih kozarcih na prireditvah. V državi s 23 % pokritostjo prebivalcev z zero waste strategijami, zeleno prestolnico in trajnostno turistično usmeritvijo, nimamo sistemske rešitve za organizatorje prireditev. “To bi morali storiti vi, Ekologi,” si najbrž zdaj marsikdo misli. In tudi smo, no, vsaj poskusili. Eko koncept je bil en izmed prvih projektov po akcijah Očistimo Slovenijo. A kot običajno, smo bili pred časom. S čimer ni nič narobe. Narobe je zgolj to, da kot običajno tako rekoč nihče ni pograbil naše ideje in jo razvil v poslovno priložnost ali še bolje, sistemsko rešitev.
V letu 2023 se tako soočamo z več izzivi. Vedno večjimi količinami odpadkov (turizem k temu letno prispeva 4,2 milijone ton plastičnih odpadkov na globalni ravni), vedno bolj ozaveščenimi posamezniki, ki pričakujejo rešitve, vedno bolj odgovornimi organizatorji dogodkov, ki so prepuščeni sami sebi, ter odločevalci na nacionalni in lokalni ravni, ki se z vsem naštetim nočejo, ne znajo ali ne zmorejo ukvarjati.
Izziva se vsak organizator loteva po svoje. Nekateri ga ignorirajo, spet drugi se ga lotijo, a rezultat ni vedno pozitiven. Cilj uporabe pralnih kozarcev je na eni strani zmanjševanje količin plastičnih odpadkov, na drugi strani pa čim daljša uporaba trajnostnih alternativ. Tako pa se dogaja, da marsikateri organizator ne spodbuja vračil s kavcijami, ali še huje, namesto kavcije vrača žetone za ponovni obisk prireditev na dotični lokaciji. Sploh v slednjem primeru so obiskovalci nezadovoljni, celo jezni, v obeh primerih pa se soočamo z odvrženimi kozarci za večkratno uporabo v zabojnikih ali še huje v naravi.
Dejstvo je, da se stopnje ozaveščenosti pri posameznikih razlikujejo. Lahko si jo predstavljamo kot Gaussovo krivuljo. Peščica najbolj ozaveščenih bo prireditev samoiniciativno obiskala z lastnim kozarcem, peščica na drugem koncu krivulje pa bo vedno nergala nad kakršnim koli poskusom spremembe v bolj trajnostno smer. Potem pa je tukaj še večina, ki o teh izzivih najbrž sploh ne razmišlja, je pa pripravljena spremembe sprejeti, če so smiselne in učinkovite. Z zgoraj naštetimi ‘rešitvami’ bomo to kritično večino zgolj potisnili bližje nergačem. Upravičeno.
Da se to ne bi zgodilo, nekaj ekoloških apelov. Organizatorji - poslužujte se pralnih kozarcev in zanje računajte kavcijo (ki jo ob vračilu tudi vrnete), ki naj ne bo nižja od 2 EUR. Pri tem vam lahko pomagamo, saj je zapuščina projekta Eko koncept na tisoče kozarcev, ki stojijo v skladišču. Na voljo so vam za izposojo (10 centov na kozarec) ali nakup (50 centov na kozarec, z možnostjo popustov pri večjih količinah). Če se s pranjem kozarcev, kar je v našem primeru obveza pri izposoji, ne želite ali zmorete ukvarjati, se obrnite na podjetje Ekozarček, ki nudi celovito storitev. Če ste pogumni, lahko obiskovalce manjših prireditev pozovete, da jo obiščejo z lastnim kozarcem.
Vedno več organizatorjev se že obrača na nas za nakup kozarcev, pogosto pa jih odvrne obstoječi potisk, saj bi želeli kozarce potiskati z lastno celostno podobo. Razmislite, ali je to res potrebno. Sploh vsakoletno novo brendiranje je za dolgoživost kozarcev strel v koleno, pardon, v kozarec. Naj bo prav to iztočnica za apel odločevalcem, predvsem lokalnim. V Kranju so recimo na voljo enotni kozarci za vse občinske prireditve, v Škofji Loki pa načrtujejo, da se bo z izposojo ukvarjalo komunalno podjetje. Možnosti je veliko, segajo pa vse do povezovanja in skupnega sistema na regijski ravni. Sklenimo krog s sistemom - nacionalni odločevalci, poslovni model storitve najema pralnih kozarcev je nekaj, kar v Avstriji, Nemčiji (npr. Recup) in v drugih državah, kamor tako radi pogledamo, deluje. Spodbudite mlade podjetnike, da ga prenesejo tudi na sončno stran Alp, da bo Slovenija ne le sončna, ampak resnično zelena.
Naslovna fotografija: Jan Dolar