Objavljeno dne 14. september 2012, 15:09

Petek, 8. april – Danes smo Ekologi brez meja, društvo Eco Vitae, oblikovalski studio Lukatarina in  umetnik The Miha Artnak na parkirišču nasproti znane pivnice v ljubljanskem BTC postavili kombinirano umetniško razstavo Vrečka na vrečko in Fotka na fotko. Pošast iz plastičnih vrečk Lovka na lovce avtorja The Mihe Artnaka in fotografije Žiga Šmidovnika so nastale v okviru novembrskega projekta Vrečka na vrečko. Postavitev gostujoče razstave s plesno predstavo 39 - Umiranje na obroke dodatno bogati plesalec in koreograf Gregor Kamnikar. Razstava je nadaljevanje projekta Vrečka na vrečko, ki preko umetnosti opozarja na prekomerno uporabo plastičnih vrečk. Razstava fotografij in pošastni eksponat bosta v Ljubljani gostovala do konca maja.

 

Gostovanje so partnerji projekta poimenovali Vrečka na vrečko in Fotka na fotko, gre pa za nadaljevanje aktivnosti projekta Vrečka na vrečko. Ta je novembra lani v Evropskem tednu zmanjševanja odpadkov na ulicah Ljubljane opozarjal na prekomerno porabo plastičnih vrečk in lončkov za enkratno uporabo. Projekt Vrečka na vrečko še dolgo ne bo končan, saj plastične vrečke ostajajo en večjih prezrtih okoljskih bremen tudi v Sloveniji.  Projekt Vrečka na vrečko na različne načine združuje umetnost in varstvo okolja, njegovo sporočilo pa ostaja nujnost zmanjšanja porabe plastičnih vrečk. Sporočilo sta poleg pošasti Lovka na lovce tokrat podkrepili še dve močni izrazni sredstvi – fotografija in ples.

 

IMG_0006a 

Pošast se je prilagodila okolju in zato preživela. Izpodriva nas iz vrha prehranjevalne verige. Morda ji celo uspe. Odvisno je od nas. Razmnožuje se z nepredstavljivo hitrostjo in ne pozna milosti,” umetnino Lovka na lovce pojasni The Miha Artnak. Ena ključnih dejavnosti novembrske faze projekta Vrečka na vrečko je bil proces njenega ustvarjanja. Nastala je iz plastičnih vrečk, ki so jih mimoidoči prinesli na stojnico sredi Ljubljane. Pošast Lovka na lovce je prezimila v Tovarni Rog, zdaj pa se za dva meseca seli na mesto, kjer je nakupovalnih vrečk vedno na pretek. Pred nakupovalnim središčem BTC bo opozarjala mimoidoče, naj premislijo, preden vzamejo novo ponujeno plastično vrečko. Artefakt po avtorjevih besedah predstavlja pošast, ki v prenesenem pomenu ponazarja simbol potrošništva in problem ločevanja odpadkov. Tako lovke potrošništva kot tiste iz plastičnih vrečk so vsak dan daljše, kar utemeljuje osnovno sporočilo Artnakovega dela.


Novembrsko fazo projekta je beležilo tudi fotografsko oko Žige Šmidovnika, ki je tokrat na ogled postavil izbranih 18 fotografij. Avtor je fotozgodbo poimenoval Fotka na fotko, fotografije pa po njegovih besedah povzemajo vrvež in ustvarjalnost, ki je bila in je še vedno prisotna pri vseh sodelujočih na projektu Vrečka na vrečko. »S fotografijami smo še dodatno želeli poudariti, da je plastika res utrinek večnosti,« pravi Žiga Šmidovnik.

 

                    IMG_0061a  IMG_0003a 

IMG_0136a 
Postavitev razstave in fotorazstave spremlja tudi plesna predstava v treh delih z naslovom 39 - Umiranje na obroke, ki jo izvaja plesalec in koreograf Gregor Kamnikar. Plesna predstava je del Kamnikarjevega projekta 39, v katerem se avtor loteva minljivosti. Vsaka izmed predstav je kot celota dolga 39 minut, predstave pa so sestavljene iz 39 vaj za umiranje. Vsak del današnje predstave ob 15., 16. in 17. uri je dolg 13 minut.  Projekt bo zaključen, ko bo izvedenih vseh 39 vaj.


O projektu Vrečka na vrečko
Projekt  Vrečka na vrečko preko združevanja umetnosti in varstva okolja opozarja na problem prekomerne uporabe in nepravilnega ravnanja s plastičnimi vrečkami v Sloveniji. Po nekaterih podatkih naj bi odrasel prebivalec Slovenije na leto v povprečju porabil med 130 in 150 plastičnih vrečk. Te po končani uporabi (običajno ni daljša od 30 minut) največkrat končajo med mešanimi odpadki, kamor ne sodijo, saj se jih da reciklirati (trenutno se jih reciklira le okoli 4%). Plastične vrečke se razkrajajo tudi do 1000 let in predstavljajo grožnjo za naravo ter za zdravje ljudi in živali (predvsem morskih). Pri tem velja poudariti tudi, da so vrečke narejene iz neobnovljivih surovin, kot sta nafta in zemeljski plin.


Projekt kronološko lahko razdelimo v faze:
FAZA 1: Ključni del novembrske faze projekta Vrečka na vrečko je bil proces ustvarjanja velikih umetnin iz zbranih plastičnih vrečk in lončkov, ki so ga izvajali vizualni umetnik The Miha Artnak, ki je ustvaril umetnino iz plastičnih vrečk, nastala je Lovka na lovce - prebujena pošast iz Kongresnega trga, in pa dvojica iz oblikovalskega studia Lukatarina Luka Mancini in Katarina Mrvar, ki sta se v tednu ETZO posvečala izdelavi nogometnih žog iz plastičnih lončkov, kar sta poimenovala Ustavimo svetovno prvenstvo v plastičnih lončkih / Stop the world cup. Ves čas je bil projektu za in pred petami BAGFOOT. Po nekaterih govoricah naj bi bilo vrečasto bitje pravzaprav umetniška gverilska intervencija v javnih, medijskih prostorih avtorjev Katarine Mrvar in Luke Mancinija. Vpadi BAGFOOTa v različne oddaje, prispevke, prireditve, njegovi posnetki na spletu in izpadi na Facebooku ter njegovi sprehodi po Stari Ljubljani, so dodobra vznemirili javnost. BAGFOOT ostaja skrivnost, za katero ne vemo, če bo kdaj dokončno pojasnjena. BAGFOOT smo pravzaprav in žal še vedno mi vsi.

Na terenu je projekt  Vrečka na vrečko s kamero ves čas spremljala ekipa Studia 12, ki je pripravila tale 10-minutni film, v katerem so izpostavljeni vsi glavni poudarki projekta:
http://www.s12.si/ekologija/razno-ostali-prispevki/1288-vrecka-na-vrecko.html

 

FAZA 2: V decembru 2010 je nastopila druga faza projekta, ko je društvo Ekologi brez meja v sodelovanju z nekaterimi poslanci v slovenski parlament vložilo predlog Zakona o omejevanju rabe nakupovalnih vrečk, ki predvideva okoljski prispevek za nakupovalne vrečke in ustanovitev posebnega sklada, kamor se stekajo sredstva iz tega prispevka in preko katerega se financirajo zeleni projekti. Za april je v Državnem zboru Republike Slovenije napovedana ponovna razprava o predlogu zakona, po pričakovanjih pa predlog ni naletel na pretirano navdušenje pri proizvajalcih in trgovcih. Možna je rešitev preko napovedanih uredb, ki jih pravkar pripravlja MOP. Prav tako je bila tega meseca v okviru EU razprava na temo skupne evropske politike glede omejevanja porabe plastičnih vrečk.

 

FAZA 3: V Bruslju je 28. marca potekala zaključna prireditev Evropskega tedna zmanjševanja odpadkov (ETZO), na kateri so podelili nagrade in priznanja najboljšim projektom iz celotne Evrope. Med 4346 prijavljenimi projekti, ki so potekali v 24 držav članicah EU, je bilo izbranih 90 projektov, ki so se potegovali za nagrade. Projekt »Vrečka na vrečko« je bil eden izmed 780 evropskih projektov, ki so se prijavili v kategoriji nevladnih organizacij. Uvrščen je bil med 20 najboljših, izmed teh pa je bil na koncu izbran med prve tri! Slovenijo je v okviru Evropskega tedna zmanjševanja odpadkov zastopalo vsega skupno 21 projektov v različnih kategorijah, med njimi pa je bil projekt »Vrečka na vrečko« edini predstavnik v finalu.

FAZA 4: Projekt se širi. Iz Ljubljane, kjer ga prijazno gosti družba BTC, se bo junija preselil v Koper, kjer se bo razraščal iz Luke Koper.
IMG_0055a

 

FAZA 5: Skrivnost.

 

Gradivo za medije: http://ebm.si/zamedije/Gradivo_za_medije_VnV07042011.pdf

Fotografije (avtor Žiga Šmidovnik):
https://picasaweb.google.com/SciFi.punk/KongresniVIPRVIDEL#
https://picasaweb.google.com/SciFi.punk/KongresniVIDRUGIZakulisje#
http://bit.ly/gM5gDK

Več o projektu Vrečka na vrečko:
http://ebm.si/oj/tekoci-projekti/bag-on-bag.html

); ; .'''+x[0]+'>');

.