Objavljeno dne 12. june 2013, 10:06

V Sloveniji vsako leto zaradi zastoja srca umre okoli 2.000 ljudi. Zgodi se seveda nepričakovano, na neizbrani lokaciji. Takrat potrebujemo pomoč neznancev, tistih, ki so v tistem trenutku okoli nas. A pri nas je v primeru nesreče pripravljenih pomagati samo 40 % ljudi. Na srečo smo prav v Sloveniji razvili rešitev – aplikacijo iHELP, ki reševanje življenj olajša do te mere, da je reševalec lahko vsak! O gibanju iHELP, smo se pogovarjali z Andražem Ogorevcem, idejnim vodjem ekipe iHELP.

 

Ideja je lepa in najbrž ni naključna. Kako ste prišli do točke, ko ste ugotovili, da svet potrebuje aplikacijo, kot je iHELP?

Ker sem tudi sam srčni bolnik, prav tako moja starša, sem o teh stvareh že razmišljal. Ideja pa se je porodila med čakanjem na reševalce NMP (nujne medicinske pomoči, op. a.), ko je brat doživel hudo reakcijo na zdravila. Po tistem dogodku sem veliko razmišljal o tem, kaj bi lahko bilo bolje in prišel do naslednjega scenarija: Kaj pa če je v bližini tovrstnega dogodka nekdo, ki ima nekoliko več znanja o prvi pomoči, morda je celo zdravnik? Kako bi ga lahko priklical? Kaj nas povezuje? In prišel do skupnega imenovalca večine ljudi, in to je seveda mobilni telefon. In iz tega smo potem izhajali.

 

Andraz Ogorevc iHELP

Andraž Ogorevc, idejni vodja projekta iHELP (foto: arhiv iHELP)

 

Nam lahko za začetek na kratko opišete, kakšni so vaši cilji?

Naš osnovni cilj je rešiti življenje. Poleg tega pa seveda opremiti ljudi z orodjem, s katerim se bomo počutili varnejše in s katerim bomo tudi znali hitro in učinkovito pomagati v nesreči. Za naprej bomo še videli, a želimo, da iHELP postane globalna zgodba.

 

Kako se na aplikacijo odziva zdravniška stroka? Vas podpira?

Odzivi so različni, od začudenja do skepticizma, seveda pa je tudi veliko takih, ki nas podpirajo in pomagajo kolikor le lahko. Največjo podporo imamo med zdravstvenim osebjem, ki se ukvarja s predbolnišnično oskrbo pacientov.

 

Reševanje življenja – če sem iskrena, se ne počutim sposobna komur koli rešiti življenje. Sem osamljen primer? Se morda soočamo s splošnimi predsodki?

Morda je to tako zato, ker se o tem premalo pogovarjamo, imamo premalo izobraževalnih vsebin v šolah in v službah. Kaj nam pomaga vse znanje tega sveta, če pa ne znamo temeljnih postopkov oživljanja? Kajti dejstvo je, da temeljni postopki oživljanja niso po svoji zahtevnosti nič težji od vožnje s kolesom ali plavanja. Je pa potrebno pristopiti. No, to pa je težko. Najtežje. Poleg tega pa smo Slovenci še zastrupljeni z zgodbami o tožbah in odgovornosti, kljub temu da ni znan noben primer obtožbe osebe, ki je nekomu skušala rešiti življenje.

 

V gibanje iHELP pozivate predvsem prostovoljce. Na kakšen način se lahko vključimo v srčno mrežo iHELP? Kakšne lastnosti moramo imeti pravi iHELPovci?

Pravzaprav vsak uporabnik iHELP aplikacije postane del gibanja iHELP. Se pa ljudje ločimo med seboj po tem, kaj si želimo, ali želimo pomagati tudi širši družbi ali zgolj sebi in družini. Prav tako imamo različna znanja in s tem znanjem lahko pomagamo ob različnih priložnostih.

 

Ga ni takega, da ne bi mogel biti iHELPovec. Lahko postaneš le del mreže, lahko pa si tudi njen ambasador, kar pomeni, da skušaš v svojem okolju čim bolj razširiti informacije o vsem, kar iHELP ponuja in zakaj. To so ljudje, ki so v resnici srčika naše mreže. Potrebujemo jih čim več, zato nam kar pogumno pišite na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Za ogled potrebujete Javascript, da si jo ogledate. in se nam pridružite.

 

Prirejate morda tudi izobraževanja na temo urgentne prve pomoči?

Seveda, imamo redna brezplačna izobraževanja na temo nudenja prve pomoči. Ostale seminarje pa želimo tudi različno tematsko obarvati, tako da so kar najbolj zanimivi za širšo javnost. Konec maja smo denimo v Ljubljani priredili seminar, kako pomagati v prometnih nesrečah. Res zelo uporabno. S pomočjo lokalnih predavateljev želimo seminarje izvajati po celi Sloveniji, dobro pa bi bilo, da bi h gibanju pristopile tudi občine, ki bi tako lahko ogromno pripomogle k varnosti in medsebojnemu zaupanju ter pomoči občanov.

 

Seminarji iHELP

Reševanje v primeru zastoja srca. Veste znake srčnega zastoja? Znate uporabljati defibrilator? Veste, kje ga najti? Vse to ponujajo seminarji iHELP. (foto: arhiv iHELP)

 

Še malce o sami aplikaciji iHELP in družini srčnih. Kako deluje in komu je iHELP aplikacija namenjena?

Namenjena je tistemu, ki se znajde v nesreči in tistim, ki bi radi pomagali. Gre pa za aplikacijo, ki deluje na pametnih telefonih. Trenutno na Androidih, v nadaljevanju leta pa bodo iHELP lahko uporabljali tudi uporabniki drugih pametnih telefonov.

 

Če se znajdem v situaciji, ko potrebujem pomoč, kako mi bo aplikacija iHELP pomagala?

Aplikacija deluje kot dodatno orodje pri klicu na pomoč. Vpraša nas, kdo potrebuje pomoč, kaj se je zgodilo in kje, nato nas poveže s številko 112. Po tem sledi obveščanje okolice v radiju 300-500m, kjer uporabnik (ponesrečenec sam ali nekdo poleg njega) zaprosi za dodatno pomoč okolice. Okolica so seveda drugi uporabniki iHELP, ki se v tistem trenutku gibljejo v tem radiju in so o dogodku obveščeni. Ti se potem odzovejo na pomoč in reševanje steče. Aplikacija prikaže tudi najbližji defibrilator in nas, kar je zelo pomembno, vodi skozi temeljne postopke oživljanja.

 

Obvescanje iHELP

Obveščanje okolice iHELP o dogodku (foto: arhiv iHELP)

 

Kaj je varnostna mreža iHELP in kdo vse je vanjo vključen?

Varnostno mrežo gradijo ljudje s ciljem povečati verjetnost preživetja v primeru nenadnega srčnega zastoja in drugih nesreč. Skupnost povezuje iHELP s svojo aplikacijo.

 

Ali varnostna mreža iHELP že deluje?

Aplikacija trenutno deluje v beta testni verziji. Poteka testiranje in razvoj funkcionalnosti aplikacije. To ne pomeni, da se ne smete vanjo prijavljati, ravno nasprotno – prav uporabniki nam pomagajo zadevo izpopolnjevati.

 

Kdaj pa načrtujete, da bo sistem začel zares delovati?

Dejansko aplikacijo lahko že uporabljamo za izobraževanje, iskanje defibrilatorjev in testiranje SOS obveščanja. Ko bodo rezultati testiranja dosegli začrtan nivo, pa bomo iz beta testne faze prešli v vsesplošno uporabo.

 

Ali za vključitev v mrežo in delovanje sistema nujno potrebujem pametni telefon?

Trenutno ja, razvijamo pa tudi določene rešitve, ki bodo podpirale tudi tako imenovane ''manj'' pametne telefone.

 

Ali aplikacija deluje tudi, ko ni omrežja, kot npr. v hribih?

Žal brez omrežja ne bo šlo.

 

Naj za konec povemo še, da je bil iHELP ravno prejšnji teden izbran v natečaj World Summit Awards (WSA), ki nagrajuje najbolj inovativne mobilne aplikacije na svetu. Nagrade bodo podelili oktobra, že zdaj pa je to za gibanje veliko priznanje in spodbuda za naprej. Več na: http://www.wsis-award.org.

 

Ekologi brez meja smo se pozivu ekipe iHELP odzvali, se prijavili v sistem in s tem postali del srčne mreže iHELP. Ker želimo pomagati soljudem in da po drugi strani v primeru nujne pomoči ne ostanemo sami. Preprosto. Ni razloga, da se ne bi priključili vsi – poskusite: www.ihelp.si.

 

Piše: Polonca Štritof