Avtor: Katja Sreš, dne 15. june 2022, 13:06

Sporočilo za javnost

Svetovni dan rinfuze, ki ga obeležujemo 16. junija, je na pobudo britanske organizacije City to Sea v 77 državah prvič potekal lani in dosegel več kot milijardo ljudi. Trende na področju nakupa z lastno embalažo v Sloveniji spremljajo Ekologi brez meja, ki so ob letošnjem dnevu o aktualnem stanju in načrtih za prihodnost povprašali trgovce na slovenskem trgu. 

Večina jih že ponuja vsaj določene izdelke brez embalaže. Poleg sadja, zelenjave in oreščkov se za nakup z lastno embalažo v večjih poslovalnicah vedno bolj odpirajo tudi pekovski in delikatesni oddelki ter ribarnice in mesnice. V Tuš hipermarketu Planet Celje imajo za postrežbo v rinfuzi ustaljen postopek:

Kupec položi odprto embalažo na pladenj prodajalke, ki embalažo stehta in odšteje taro, v embalažo na pladnju položi izbran izdelek in pladenj z napolnjeno embalažo položi nazaj pred kupca, ki sam vzame embalažo, jo sam tudi pokrije in nanjo nalepi etiketo s ceno.

V podjetju Spar Slovenija omogočajo nakup širšega nabora izdelkov na rinfuzo in prevzem hrane v restavracijah z lastno embalažo. iDo premikov prihaja tudi pri neživilskih podjetjih - DM je denimo v lanskem letu vzpostavil prvo polnilnico za detergente.  

Še hitrejše korake pa delajo manjši trgovci. Vedno več je zero waste trgovin, ki v celoti izdelke ponujajo brez embalaže in takih, ki tako ponudbo omogočajo vsaj deloma. Po podatkih Ekologov brez meja, ki na portalu Manj je več ustvarjajo karto trgovin, ki vsaj določene izdelke ponujajo brez embalaže, je takih ponudnikov v Sloveniji že 128. 

Ozaveščenost okoljsko odgovornih potrošnikov se tako še stopnjuje, po drugi strani pa bi se moralo povečati njihovo število. Kot opozarjajo na primer v Mercatorju, so kupcem na oddelku sadje in zelenjave ponudili vrečke za večkratno uporabo in nakup eko citrusov v rinfuzi, a odziv potrošnikov ni bil tak, kot bi si želeli. V Lidlu Slovenija sicer opažajo nasprotno situacijo - vedno več potrošnikov se tudi na oddelku sadja in zelenjave poslužuje vrečk za večkratno uporabo, tudi takih, ki jih izdelajo sami. 

Ob lanskem dnevu rinfuze sta organizaciji City to Sea in Friends of the Earth v Združenem kraljestvu opravili raziskavo na 2000 anketirancih in ugotovili:

  • 3 od 4 ljudi bi radi imeli več možnosti rinfuze. Podoben odstotek anketirancev je poročalo o občutkih »tesnobe, frustracije ali brezupnosti« zaradi količine plastične embalaže, ki jo dobijo ob nakupu.
  • 78 % ljudi sprejema ukrepe za zmanjšanje plastike za enkratno uporabo. 63 % jih želi narediti več, vendar pravi, da je največja ovira pomanjkanje alternativ.
  • Skoraj dve tretjini menita, da supermarketi in blagovne znamke ne storijo dovolj, da bi strankam ponudili možnosti brez plastike.

Vsi trgovci, ki so se odzvali, med njimi tudi Hofer, med ključne vrednote sicer postavljajo varovanje okolja in pozorno spremljajo dogajanje na področju uvedbe kavcijskega sistema. Ekologi brez meja si želijo, da bi spremembe potekale hitreje, da bi si trgovci postavili konkretne cilje za ponovno uporabo, se zanjo odločali pogosteje in proaktivno pristopili k sooblikovanju državnega kavcijskega sistema. Ob svetovnem dnevu rinfuze Ekologi še dodatno spodbujajo uporabo trajne embalaže z možnostjo ponovnega polnjenja.    

Da bi povečali povpraševanje in ponudbo izdelkov v rinfuzi si nevladne organizacije na ravni Evropske unije prizadevajo tudi v kampanji We choose reuse. Pobudo so nedavno podprli tudi trije slovenski predstavniki v Evropskem parlamentu - Franc Bogovič, Irena Joveva in Milan Brglez. Nekatere države članice so že uvedle spodbudne prakse. V Španiji so sprejeli zakon, na podlagi katerega morajo poslovalnice, večje od 400 m2 do leta 2023 20 % svojega prostora nameniti izdelkom brez embalaže, Italijani pa so že pred časom trgovcem priskočili na pomoč s sofinanciranjem dozirnikov za izdelke na rinfuzo. 

Odločitev za ponovno uporabo pa ni le okoljsko odgovorna odločitev. Če bi samo 20 % plastične embalaže preusmerili v sisteme rinfuze, je to 10 milijard dolarjev vredna poslovna priložnost, ki lahko prihrani tudi milijone ton plastike za enkratno uporabo.

Ker k detabuizaciji nakupa z lastnimi vrečkami, posodami in drugimi pripomočki najbolj prispevajo pozitivni zgledi, pa okoljske nevladne organizacije iz vsega sveta posameznike spodbujajo, da 16. junija na svojih družbenih omrežjih delijo fotografije nakupov in praks uporabe lastne embalaže. Med njimi je tudi uporaba stekleničk in lončkov za večkratno uporabo na pitnikih in v restavracijah, še več priložnosti za aktivacijo posameznikov pa so Ekologi brez meja zbrali na svoji spletni strani

https://twitter.com/ocistimo/status/1534777434914140162