Bilo je lepo pomladno popoldne, ko sem se odpravila na sprehod po Ljubljanskem barju. Domov sem se vrnila zgrožena nad količino smeti (predvsem nepravilno odvržene embalaže), ki sem jo videla med sprehodom. To mi je dalo misliti - čeprav so izdelki, ki jih proizvaja moje podjetje, naravi prijazni, so vseeno zapakirani v plastiko. Mi, proizvajalci, bi morali biti vzor drugim in dajati na trg izdelke, ki so v celoti prijazni do narave. Tako se je začelo moje raziskovanje, katera embalaža bi bila okolju najbolj prijazna in kako bi še bolj pripomogla k ohranjanju narave. Po vseh prebranih člankih in raziskavah sem se odločila, da bomo plastično embalažo zamenjali za aluminijasto, saj je aluminij edini material, ki se ga da vedno znova reciklirati. Vseeno sem se zavedala, da samo recikliranje embalaže ni dovolj, zato smo šli naprej v akcijo in postavili prvo točilno mesto za naša čistila. Danes se lahko ponosno pohvalim, da so točilna mesta za ponovno polnjenje naših izdelkov na voljo že na osmih lokacijah po Sloveniji.
Kupci so točilna mesta zelo lepo sprejeli. Seveda jih je bilo treba na začetku izobraziti, da je namen točilnih mest ponovna uporaba embalaže, ki jo že imajo doma in se je treba pred prihodom v trgovino spomniti, da jo prinesejo s seboj. Danes se vedno več ljudi zaveda pomena ponovne uporabe, tako so se tudi kupci navadili prihajati v trgovino s svojo embalažo. Posledično se je zaradi večjega povpraševanja po izdelkih brez embalaže (oz. izdelkov v povratni embalaži), povečalo tudi število trgovin, ki le te nudijo. Z največjim navdušenjem prebiram o novih zero waste trgovinicah, ki se odpirajo po celi Sloveniji, saj je vsako odprtje korak k bolj sonaravnemu bivanju.
Velikokrat slišim, da se ljudem zdi ideja o prodaji brez embalaže zanimiva, vendar so prepričani, da so vsi izdelki zelo dragi. Večinoma so izdelki iz take ponudbe ekološki, kar seveda dvigne ceno v primerjavi s konvencionalno pridelanimi. Vseeno pa ravno to, da so izdelki brez embalaže, pripomore k nižji ceni – v našem primeru je cena izdelkov za točenje vsaj 30 % nižja od končno pakiranih.
Menim, da je vse stvar prioritet. Tisti, ki se zavedajo pomena kakovostnih (ekoloških) izdelkov tako na področju prehrane, kot tudi čistil in kozmetike, bodo brez težav plačali kakšen evro več, saj se zavedajo kaj plačajo in zakaj je cena višja. Spet drugi, ki imajo povsem drugačne prioritete, bodo želeli opraviti najcenejši možni nakup in jih ne bo zanimalo ali s tem škodijo sebi in naravi.
Zavedam se, da je prvi korak vedno najtežji. Zato predlagam, da začnete z majhnimi spremembami, ki jih boste lahkotno vpeljali v svoje življenje. Nato pa vztrajno nadaljujete z novimi koraki, ki vas vodijo do življenja s čim manj odpadki.
Kolumne izražajo stališča avtorjev, in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali društva Ekologi brez meja.